Foto: Adam Ström, Stall TZ

Stort bidrag till Årjängstravets nya travskola

Fame and Glory vann nyligen Svenskt Travderby. Hästen tränas nu av Timo Nurmos på Solvalla, men som unghäst utbildades och grundtränades han i Årjäng av Kristian Lindberg. Nu vill hästens ägare, Stall SoFo, visa sin uppskattning genom att skänka 50 000 kronor till Årjängstravets nya travskola.

Fame and Glory vann ifjol Svenskt Trav-Kriterium och i år Svenskt Travderby. Det innebär att han vunnit de två största loppen för 3- och 4-åriga hästar i Sverige. Han är redan godkänd för avel och han har potential att bli en internationell stjärna.

Till Årjäng och tränaren Kristian Lindberg och hästskötaren Jenny Eriksson kom han hösten 2021, och blev kvar i ett helt år. När han lämnade Årjäng var han utbildad och grundtränad och på bästa sätt förberedd för framtiden.

– Årjängstravet och Stall Kristian Lindberg är en plats där vi har alltid känt oss mycket välkomna. Många travvänner och bekanta från Värmland har även gratulerat oss efter Derbysegern och det känns både helt rätt och mycket roligt att få visa vår uppskattning och vara med på en liten del och bidra till framtiden. Vi ser även över möjligheten att stödja projekt inom psykisk ohälsa som är högaktuellt inom travsporten och viktigt för oss båda säger Stefan Lundborg och Angelica Ljungdahl i Stall SoFo.

Årjängstravets nya travskola är tillgänglighetsanpassad och en investering på totalt åtta miljoner kronor. Just nu är man inne i slutspurten då invigningen sker lördagen den 28 september.

– Det känns fantastiskt roligt att stall SoFo och Fame and Glory vill vara med och bidra till vår nya travskola. Jag blev jätteglad när Stefan ringde och berättade och jag sa också till honom att vi känner oss stolta över att Kristian och Jenny och vår bana varit med och bidragit till Fame and Glorys otroliga karriär. För oss betyder bidraget jättemycket och det värmer extra att ägarna i stall SoFo värnar om vår nya travskola och Årjängstravet. De lyfter också det viktiga ämnet med psykisk ohälsa som vi vill vara med och bidra till att förebygga med hjälp av vårt nya tillgänglighetsanpassade stall, säger Johanna Karlin, travbanechef på Årjängstravet.

Pressinformation från Årjängstravet

Publicerad måndag 9 september 2024.