Fram i trav, Stella – en barnbok om travsport

Karolina Jakobsson, travskoleansvarig på Rättviks travskola har skrivit en barnbok för barn som handlar om travsport. Hon hoppas att den ska inspirera och bidra till rekrytering av unga.

Vem är Karolina Jakobsson?
- Jag gick själv på både travskola och ridskola som barn och var väldigt intresserad av allt som hade med hästar att göra. Jag gick hästlinje på gymnasiet och har sedan jobbat med hästar och trav, dels som hästskötare hos olika tränare i Sverige och Frankrike, dels på travskolan. Sista 9 åren har jag varit travskoleansvarig i Rättvik och har kurser och läger framför allt med barn och ungdomar 5-15 år. Jag har även barn och ponnytravare hemma och hela familjen delar intresset.

Hur fick du idén till boken?
- När jag var barn läste jag alla hästböcker som jag kom över. Min granne hade travhästar och jag kom tidigt in på travspåret och letade efter böcker med trav i handlingen. Ofta var böckerna orealistiska, typ att någon hittar en tjock ponny i en hage och sen vinner den över varmbloden. Mitt 10-åriga jag störde sig mycket på det och förstod att så kan det ju inte gå till i verkligheten. Jag tänkte då att jag skulle skriva egna böcker istället.

När sedan barnen var i den åldern att man läste högt för dem började jag igen leta efter travböcker för barn, men det hade inte hänt så mycket. När jag blev sjukskriven en period efter en knäoperation började jag skriva och det var kul och gick lätt att skriva. Jag har mycket inspiration att hämta ifrån alla hästar och barn som jag möter på travskolan.

Vad handlar boken om?
- Boken heter Fram i trav, Stella och handlar om Stella, 11 år, som gillar hästar men är rädd för att rida. Hon vill inte att kompisarna ska få reda på att hon är rädd men hon vill inte rida heller så hon börjar på travskola. Samma dag som Stella kommer till travskolan första gången så kommer en ny ponny till stallet. Han heter Fille och är en shetlandsponny som är lite för pigg och busig för att ta hand om de små barn som är tänkt ska rida honom i familjen där han kommer ifrån. Fille gillar bättre att bli körd och på travskolan får Stella och Fille båda lära sig många nya saker men även träffa nya kompisar och vara med om en del äventyr tillsammans.

Vartannat kapitel är skrivet från Stellas perspektiv och vartannat från ponnyn Filles perspektiv. Jag vill gärna ge de barn som läser en känsla och förståelse för hästen som individ.

Det var viktigt för mig att få med bilder i boken som känns realistiska så efter en del bollande med förlaget så valde vi att ha omgjorda foton som bilder. Bilderna föreställer mina barn och vår ponny Rino och det är bilder från både travskola och tävlingsbanan.

Vilka riktar sig boken till?
- Jag tror att boken passar för barn ca 7-11 år. Om man redan går på travskola så tror jag att man känner igen sig i boken och jag hoppas såklart att en del barn som läser boken blir sugna på att testa travskola och ponnytrav!

Ett väldigt roligt initiativ med en barnbok om travsport och vi hoppas många unga ska finna inspiration och få glädje av den.

Är du intresserad av att köpa boken så kan du göra det via länken nedan.

Publicerad onsdag 21 augusti 2024.